Varför migrerar vi steg för steg?

Projektet Nya Skatteverket.se handlar till allra största delen om att förändra innehållet på webbplatsen. Vi har valt att migrera (byta ut) innehållet lite i taget, vilket är relativt ovanligt. Här tänkte jag berätta lite om varför.

Det finns två sätt att migrera innehållet på en webbplats: antingen publicerar man en helt ny webbplats vid ett och samma tillfälle (som de flesta andra gör) eller så gör man förändringarna i många små steg. Skatteverket har alltså valt det senare sättet. Projektet levererar det nya innehållet vid totalt 55 olika leveranser under en femmånadersperiod. Område för område strukturerar vi om och bearbetar till klarspråk. En större leverans ingår också i slutet av januari, då den grafiska formen och webbplatsens fliknavigering kommer på plats. Leveranserna fortsätter sedan fram till den 1 mars då projektet avslutas.

Det har visserligen flera fördelar att göra samtliga förändringar på en webbplats vid ett och samma tillfälle: Lanseringen gör ett tydligt avtryck och kan samordnas med förändringar i andra kanaler, t.ex. ny grafisk profil. Man slipper också tillfälliga lösningar. Många gånger finns dessutom inget annat alternativ, eftersom de strukturella förändringarna är så omfattande att de inte kan överbryggas med tillfälliga lösningar.

Ändå har vi valt det andra sättet att migrera, eftersom det i vårt fall innebär följande avgörande fördelar.

Vi undviker kostnader för dubbeluppdateringar 

Enligt våra uppskattningar har vi minskat projektkostnaderna med närmare 15-20 procent genom att undvika omfattande dubbeluppdateringar av de texter som bearbetas. (Förmodligen gör vi också kvalitetsvinster eftersom antalet texter som ska hanteras samtidigt under projekttiden är färre.)

Vi kan följa upp och kvalitetssäkra förändringarna löpande

Den andra stora fördelen är att vi kan bryta upp och följa förändrade navigationsmönster segment för segment. Vi ger oss både tid och möjlighet att säkra att användarnas navigering verkligen stödjer våra mål.

Vi använder bland annat enkätundersökningar för att följa upp resultatet. Sedan flera år har vi lagt ut enkätfrågor på webbplatsen varje månad. Resultaten jämförs nu med enkätresultat efter projektets leveranser. I samband med lanseringen av större delområde riktar vi enkäten direkt till dem som besöker det aktuella segmentets sidor. Vi får då en omedelbar mätning av kvaliteten på våra omarbetade texter och av om de nya strukturerna fungerar som vi avsett.

Vi följer också upp genom att ta emot och utvärdera synpunkter vi får in. Oftast är de interna. Genom att vi lanserar högst 50 texter per vecka har vi tid och möjlighet att verkligen ta hand om synpunkterna, analysera dem, ge snabb återkoppling och åtgärda då det behövs.

/Ola Johansson

Advertisements

2 Responses to “Varför migrerar vi steg för steg?”


  1. 1 1200c 11 november 2009 kl. 10:32

    Även om det inte är direkt relaterat till metoden ni använder så vore det kul att få veta lite mer om de plattformar ni använder. Dels för surveys och dels för själva webbplatsen.

  2. 2 Ola Johansson 11 november 2009 kl. 11:46

    Vi använder SiteVision från Senselogic som CM-verktyg på en linux-plattform och enkätmodulen i SiteCatalyst från Omniture.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: